5. HET HEILIG HUWELIJK

Het Zegel van het Heilig Huwelijk.

Juni: Het Sacrament van het Heilig Huwelijk

Juni is de maand van de bloei van het graan en van de vruchtzetting. Als het flink regent spreken de Japanners van de ?Tsj?g??: de Pruimenregen. De milde regen van juni doet de vruchten zwellen. De bloei van het graan vraagt om zonneschijn. Alles op zijn tijd: een tijd van zon en een tijd van regen. De maand juni past daarom goed bij het huwelijk. De maand juni is genoemd naar de degelijke Romeinse goden Juno, de standvastige beschermster van de huwelijkstrouw en het huisgezin. De meer dartele Venus hoort bij de meimaand. In onze tijd trouwen mannen en vrouwen meest als ze rijpheid van Juno bereikt hebben.

Hier stuiten we al op het eerste verschil tussen de katholieke huwelijksleer en de moderne cultuur. In de ogen van de kerk heeft de sexualiteit haar eigen plaats binnen het huwelijk, binnen de beschermende en behoedende beperkingen van verantwoordelijkheid, wederzijdse liefde en trouw. Een goed geregelde ?papatax?, voor een ongehuwde en afwezige vader, is een mooie oplossing maar een vader die er trouw en  liefdevol is voor zijn vrouw en kinderen, is oneindig veel meer het beeld van de Vader die in de hemel is.

In de katholieke en orthodokse kerken heeft het huwelijk de heilige  status van Sacrament. De liefde tussen man en vrouw is een plaats van Godsontmoeting. Ook in de wijze waarop gehuwden elkaar trouw blijven, respect voor elkaar bewaren en elkaar bijstaan in goede maar speciaal in kwade dagen is vaak bewonderenswaardig en bemoedigend. De werken van barnhartigheid worden in een goed gezin beleefd. Wat we voor elkaar doen, doen we voor God. Ook hierin is een gezin een vindplaats van het Evangelie en van Gods aanwezigheid.

Natuurlijk hebben ook andere samenlevingsvormen grote waarde, natuurlijk is God ook daarin aanwezig, maar in een Christelijk Huwelijk, voor de Kerk gesloten, brengen we die grote en hoge waarden onder woorden en vragen we Gods zegen over het huwelijksverbond.

In de vieringen en werkgroepen zal deze maand aandacht aan dit helaas zo zwaar onder druk staande Sacrament worden gegeven.
Het ?Zegel? van her huwelijk symboliseert in de twee ringen de twee mensenlevens die met elkaar verbonden zijn. De middelste cirkel is het samen zijn van man en vrouw als bron van leven. De ringen vormen in het midden een mandorla. In de mandorla veschijnt God, gesymboliseert in het zegenkruis. De lelievormen in de buitenring symboliseren het nieuwe?, ontspruitende? leven en het vuur van de liefde dat ook ?naar buiten? werkt.
Pastoor

Zegel van het Heilig Huwelijk