Dinsdag 27 juli aanstaande is er in de St. Franciscusbasiliek te Bolsward een speciale basilica-avond om de zalige pater karmeliet Titus Brandsma te vieren. De avond begint met een eucharistieviering om 19:00 uur waarin bisschop Van den Hout hoofdcelebrant is. Rond de klok van half negen zal de prior-generaal van de karmelorde, de Ierse pater Míceál O’Neill, vanuit Rome via een liveverbinding een inleiding verzorgen naar aanleiding van Titus’ geschriften vanuit de gevangenis. De titel van zijn lezing luidt: ‘I was never so happy/Ik was nog nooit zo gelukkig’.

De Zalige Titus Brandsmaparochie viert elk jaar op 27 juli haar patroon en vroegere medeparochiaan, die op 26 juli 1942 door een injectie in kamp Dachau om het leven werd gebracht. Als hoogleraar, journalist en adviseur van de Nederlandse bisschoppen stond hij pal voor de waardigheid van iedere mens. Vandaar zijn oproep aan de katholieke hoofdredacteuren om geen NSB-propaganda op te nemen in de eigen kolommen. Titus’ heeft zijn trouw aan God en mens met de dood moeten bekopen. In 1985 werd hij door de inmiddels heilige paus Johannes Paulus II zalig verklaard en zijn heiligverklaringsproces is naar verluid in een vergevorderd stadium.

Pater Míceál O’Neill o.carm. is sinds september 2019 de prior-generaal van de wereldwijde karmelorde. Hij volgde pater Fernando Milan Romeral op, die in 2018 een inleiding verzorgde tijdens de basilica-avond. Pater O’Neill zou aanvankelijk naar Bolsward komen, maar door de hoge besmettingsaantallen in ons land is dat niet meer opportuun en is er gekozen voor een liveverbinding met hem vanuit Rome.

Vanwege de coronamaatregelen is het nodig om voor fysieke deelname een plaats te reserveren via de ticketshop op de website van de Zalige Titus Brandsmaparochie te Bolsward. De gehele avond is eveneens te volgen via de livestream op het YouTube-kanaal van de parochie. Pater O’Neill spreekt in het Engels. Er zal een vertaling worden voorbereid. Via een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.l kan men de tekst en vertaling verwerven.

In de Sint Franciscusbasiliek worden jaarlijks vijf basilica-avonden gehouden op de dagen die verbonden zijn met de basiliek of de kerk van Rome.

Het adres van de Sint Franciscusbasiliek is Grote Dijlakker 7, 8701 KV Bolsward.